Je hebt hem eindelijk te pakken, die perfecte naam voor je bedrijf of de meest geschikte merknaam. Maar dan wil je de bijbehorende domeinnaam registreren en krijg je het deksel op de neus: domeinnaam niet beschikbaar. Moet je nu opnieuw alle felgekleurde post-its met andere naamsuggesties doorploegen? Of zijn er andere mogelijkheden om alsnog een passende domeinnaam te strikken? Optie twee natuurlijk.
Je merk- of bedrijfsnaam als domeinnaam is vanzelfsprekend de meest eenvoudige en effectieve keuze. Toekomstige klanten zullen je online eenvoudig vinden wanneer ze je naam ingeven in je browser. Een url met je merk- of bedrijfsnaam is een belangrijk SEO-wapen.
Maar even terug naar het begin: de url die je voor ogen had, is al ingenomen. Wat nu? Wel, onderstaande tips helpen je zeker op weg.
Probeer de domeinnaam te kopen
Maak voor jezelf uit hoeveel de domeinnaam je waard is. Is het een tijdelijk project? Dan is het misschien aangewezen om een nieuwe naam zoeken of aan de slag gaan met de tips uit de vorige paragraaf. Gaat het echt om je bedrijfsnaam? Dan is het misschien nuttiger om je bankkaart boven te halen. Toen wij bij de eigenaars van volta.com om de prijs vroegen, was hun reactie: “Give us a number with 6 figures and then we’ll talk again.”
.be of .com?
Wanneer het kan, raden wij je aan om zowel de .be- als de .com-domeinnaam te kopen. Mensen tikken soms vanuit een automatisme de .com-versie in de zoekbalk. En het zou jammer zijn als het .com-domein in handen was van een twijfelachtig bedrijf dat negatief afstraalt op jouw bedrijf of merk.
Is de website niet actief ingenomen door een bedrijf of is de inhoud helemaal gedateerd? Dan is het beslist interessant om contact op te nemen met de mensen achter deze webstek om tot een overeenkomst te komen. En voor die zoektocht hoef je geen Sherlock Holmes te zijn. Via DNS achterhaal je alle eigenaars van websites met de extensies .be, .brussels en .vlaanderen. Websites met internationale extensies kan je via Whois.com checken.
Beschik je momenteel niet over budget, maar wil je wel heel graag die specifieke domeinnaam? Dan kan je bepaalde tools gebruiken om veranderingen in de status van domeinnamen te tracken. Wanneer die opnieuw vrijkomt bijvoorbeeld. Zo wilde iemand alexagnew.com verkopen aan stand-upkomiek Alex Agnew. Prijskaartje? 6000 euro. De reactie van Alex? Een welgemeende middelvinger. Drie maanden later kwam de domeinnaam toch vrij en konden we hem voor Alex bemachtigen ... voor niet meer dan 30 dollar.
Wil je graag ondersteuning van een ervaren webteam? Laat het ons weten en volta helpt je graag op weg!
Voeg een element toe aan je merk- of bedrijfsnaam
Goed, je bedrijfsnaam is niet meer beschikbaar zijn als website. Met een portie creativiteit los je al veel op.
- Voeg een werkwoord, producttype, locatie, land, ... toe aan je naam. Laten we even volta als voorbeeld nemen. Wij vertoeven op www.volta.be, maar er vallen heel wat alternatieven te bedenken.
→ www.vivavolta.be
→ www.voltaweb.be
- Maak een kort zinnetje met je bedrijfs- of merknaam.
→ www.voltageeftvorm.be
→ www.hallovolta.be
- Voeg een koppelteken toe als je merknaam uit twee delen bestaat
→ www.volta-antwerpen.be
→ www.volta-in-vorm.be
Overweeg een andere extensie
Wanneer de .be-extensie ingenomen is, kan je misschien aan de slag met een andere extensie. Wie weet past .shop net heel goed bij jouw webshop of .io bij je technologieproject of start-up? Maar weet dat surfers doorgaans niet gewoon zijn om die speciale extensies te gebruiken.
Wist je dat er twee types extensies zijn? Je hebt de keuze tussen landspecifiek (.be, .nl, ...) of generiek (.com, .net, .shop, .online, ...).
- Die landspecifieke extensies zijn heel belangrijk als je je op een bepaalde markt richt. Dat kweekt meer geloofwaardigheid bij je klanten, maar is ook nuttig voor je SEO. De .be-extensie maakt bijvoorbeeld duidelijk dat je je richt op een Belgisch publiek en dat is dus interessant voor je ranking in België.
- Bij generieke extensies zoals .com houdt Google geen rekening met de extensie zelf. De inhoud van de website (en dus de taal) is dan veel belangrijker. Google bepaalt zo de relevantie voor een of andere regio. Let wel, regionale extensies zoals .gent of .brussels vallen onder deze generieke extensies. Hier opnieuw de opmerking: het zijn geen voor de hand liggende extensies en vormen dus een extra drempel.
Toch een andere naam?
Misschien zag je tijdens je zoektocht naar een geschikte url domeinnamen passeren die te hard op jouw bedrijfs- of merknaam lijken? Of wie weet kon je geen alternatieve domeinnaam bedenken?
Het over een andere boeg gooien en een andere bedrijfs- of merknaam bedenken, hoeft geen slechte zaak te zijn. Wist je bijvoorbeeld dat Google vroeger BackRub heette?
Nood aan ondersteuning bij het vinden van de gepaste merknaam? Op zoek naar een geschikte domeinnaam? Of naar een frisse website om tevoorschijn te komen op die domeinnaam? Het team van volta staat voor je klaar.