Het meest gebruikte programma voor analyse van je website heeft een grote update gekregen: Google Analytics 4 (GA4). Google Analytics is wereldwijd het systeem waarmee organisaties en bedrijven een zicht krijgen op hoe en hoe vaak mensen hun website gebruiken. Door het toenemende belang van online aanwezigheid en vele digitale mogelijkheden, zijn inzichten uit digitale analysetools nog belangrijker.
De opkomst van mobiele apps en single page sites, de cookie-regelgeving en nieuwe technologische mogelijkheden maken het steeds moeilijker om correct te meten met Universal Analytics (de huidige Google Analytics). En hopla: Google Analytics 4 is geboren.
Events, events, events.
Google Analytics 4 maakt gebruik van een ‘event-driven’-datamodel. Voorheen mat Google alles via sessies (en alle activiteiten tijdens een websitebezoek) gekoppeld aan gegevens over de gebruiker (zoals leeftijd, geslacht en locatie).
In het nieuwe systeem wordt alles gemeten aan de hand van ‘events’ of gebeurtenissen, zoals kliks, downloads of paginaweergaven. Daardoor is het aantal bezoekers minder belangrijk. Het geslacht of de leeftijd van bezoekers doet er veel minder toe; wat telt is wat ze doen.
Hoe ver scrollen bezoekers op je site? Op welke knoppen klikken ze? Staat je site op de voorgrond open of kijken ze ondertussen ook naar een andere site?
Binnenkort spreken we dus niet meer over pages per session of bounce rate maar over engaged sessions per user of engagement rate.
Doelgroepen/persona’s
De cijfers uit GA4 zorgen voor een betere en overzichtelijke weergave van je websitebezoeker. Je kan ze bovendien gemakkelijker indelen in verschillende groepen op basis van wat ze op je website doen. Komt de bezoeker waarschijnlijk binnen de 7 dagen terug op je site? Bekijkt hij of zij de video’s meestal helemaal tot het einde? Deelt de gebruiker artikels op sociale media?
Die inzichten geven je de kans om de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste bezoeker te tonen.
Einde van Universal Analytics?
Momenteel werken GA4 en UA (Universal Analytics) als twee systemen naast elkaar. De exacte datum is nog niet bekend, maar vermoedelijk zal UA verdwijnen in de loop van 2022 en blijft GA4 als enige over. Het is daarom belangrijk nu de GA4-property in te stellen, om nu al data te verzamelen en parameters voor je website te bepalen, zodat de overgang vlotter en informatievoller kan verlopen.