Authentieke werken herleven via een modern jasje
Animatie, copy én podcast voor het GIVE-project van meemoo
Het GIVE-project van meemoo is een digitaliseringstraject dat erfgoed in de kijker wil zetten, zoals fragiele glasplaten, oude kranten en magistrale topstukken. We bedachten een volledige marketingcampagne en vulden alle contentformats helemaal Tot in Detail in: van animatiefilmpjes tot longreads en zelfs een verhalende podcast!
Authentieke werken in een modern jasje stoppen? Da's echt iets voor ons: we doken in het verleden, creëerden een sprekende visuele stijl en werkten een volledig communicatieplan uit. Longread, animatie of een verhalende, immersieve podcast? Tot in Detail heeft het allemaal!
Algemeen concept
Meer dan 800.000 krantenpagina's, glasplaten en topstukken staan voor het eerst op de digitale kaart dankzij het GIVE-project van meemoo: een uitgebreid digitaliseringstraject dat authentieke werken een tweede leven geeft. We bedachten de campagne 'Tot in Detail' om via een ruim actieterrein dit project onder de aandacht te brengen. Hiermee prikkelen we de details en zoomen we in op enkele meesterwerkjes via enkele sprekende contentformats: gaande van de 'Aan het Woord'-longreads tot zelfs een immersief luisterverhaal in de Tot in Detail-podcast! En uiteraard bedachten we een aantrekkelijke, visuele stijl waarmee we authentieke werken een zachte, moderne toets gaven!
Vier luisterverhalen
Gewapend met een zak vol microfoons en audiomateriaal ging onze man over heel Vlaanderen te rade bij experts in erfgoed. Het resultaat van deze gesprekken en de montage is een pareltje: vier immersieve luisterverhalen die je meenemen naar het Gent van WOII, om daarna via het oude Brugge en de oevers van Antwerpen plots neer te strijken op een Mariaprocessie in Halle. Ontdek alles over de voorloper van de fotografie, de maatschappij in de 19e eeuw, de extreem politiek getinte kranten van Vlaanderen, de unieke dierenhuiden die dienden als perkament en hoe men via speciale kijkkasten virtuele reizen maakte. Een luistertip!
De podcast van Tot in Detail vind je op elk podcastplatform en via Spotify en Apple Podcasts.
De Minuut - erfgoed in een notendop
Een van onze specialiteiten is de ontwikkeling van animatievideo's. Voor deze campagne maakten we zes verschillende korte docu-animaties onder de noemer De Minuut. Net als bij de podcast, zorgden we ook hier voor de hele productie: van idee, over tot storyboard, script, animatie en zelfs opname van onze eigen voice-over!
Als inspiratiebron gebruikten we erfgoedobjecten zoals kranten, glasplaten en topstukken, evenals diverse schilderijen en andere elementen. De animaties zelf hebben de look van authentieke etsen: lijnstijlen in zwart-wit met gearceerde patronen. Elke animatie is qua kleurenpalet ook opgebouwd met de tertiaire variant van de Tot In Detail-huisstijl: heel zacht en toch contrasterend genoeg met de zwart-witte lijnstijlen.
Het resultaat? Zes visueel aantrekkelijke en inhoudelijk rijke animaties die je op een unieke manier en in sneltempo heel wat bijleren over:
- de immense voordelen van digitalisering,
- hoe gigapixelfotografie zorgt voor een inzoombare hogeresolutiefoto,
- de techniek achter tekenherkenning of OCR,
- wat men vroeger deed met een magische lantaarn,
- de wereld van manuscripten en kopiisten,
- hoe gezichtsherkenning en metadata de rijke archieven doorzoekbaar maakt.
Moderne interpretaties van erfgoed
Het GIVE-project dient niet enkel om archieven beter doorzoekbaar te maken of om oude werken onder de aandacht te brengen. Het wil ook hergebruik van authentieke stukken stimuleren.
We toonden dit aan door een samenwerking aan te gaan met woordkunstenaar Loeke Vanhoutteghem en visuele artiesten Jasper Van Gestel en Pol Cosmo. Loeke maakte een prachtig stuk spoken word, terwijl Jasper Van Gestel en Pol Cosmo zich uitleefden met enkele elementen uit zelfgekozen topstukken. Het werk van Van Gestel kan perfect dienen als tattoo, niet geheel toevallig ook een van zijn specialiteiten. De creatie van Pol Cosmo zorgt dan weer dankzij enkele regenboogkleuren dat een ooit zo saaie zwart-witprent van vrome nonnen wordt omgetoverd tot een inclusiever werk een ultramoderne knipoog.
Daarnaast lieten we ook de allerjongsten onder ons hun herinterpretaties maken. Op verschillende scholen in Vlaanderen maakten kinderen postkaarten die we tentoonstelden op het lanceringsevent van deze campagne (dat door meemoo in Brussel werd georganiseerd).
Meemoo? GIVE?
Meemoo is het centrum voor het archief en wil het verleden veilig stellen via archivering en digitalisering. In 2021 startte meemoo met het GIVE-project, het Gecoördineerd Initiatief voor Vlaamse Erfgoeddigitalisering: een baanbrekend digitaliseringstraject dat honderdduizenden erfgoedstukken bekend wil maken aan het publiek, zowel kranten, glasplaten als topstukken, waarvan enkele nog nooit de abdij of het archief verlieten. Daarnaast focust het op de toevoeging van metadata via artificiële intelligentie, zodat men de inhoud van al dat erfgoed makkelijker kan onderzoeken.
Ook nood aan een immersieve online campagne met sprankelende content?