Meer aandacht (én klanten) voor duurzame en eerlijke handel
Een brede waaier aan campagnemateriaal voor De Faire Ronde
De vormgeving van de Faire Ronde namen we helemaal voor onze rekening: van stijlontwerp tot alle campagnematerialen. En dat mag je in een brede waaier bekijken: we maakten onder meer een website, affiche, animatiefilmpje, onderzetters, raamstickers, een plooikaart en stopten alles in een handig digital asset management-systeem!
Van animatie tot plooikaart en zelfs onderzetters: met al deze materialen konden we 'De Faire Ronde' effectief ondersteunen en promoten, zodat de FaireTradeGemeenten helemaal de duurzame kaart konden trekken!
Creatief concept
Met veel enthousiasme gingen onze beste vormgevers en copywriters aan tafel zitten en werkten ze een storyboard voor de nieuwe, inspirerende animatievideo uit. En wanneer er animaties op de plank liggen, dan smijten we ons met hart ziel! We bedachten de storyline, lieten ons gaan in de hoofdpersonages, schreven de voice-over én ... namen deze ook op.
Het resultaat? Een kleurrijke, vrolijke en inspirerende animatievideo die het nut van duurzaamheid en de korte keten in het juiste daglicht stelt.
Kleurrijke afgeleiden
Uiteraard neemt een brede reeks afgeleiden de identiteit van De Faire Ronde en de sfeer van deze animatievideo naadloos over!
Dankzij de Fairtrade Gemeenten beleef je elk jaar in mei hoe dichtbij eerlijke handel wel niet is. De deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor hun eigen drukwerk, dus moesten we zorgen dat ze deze huisstijl makkelijk konden toepassen.
Dankzij een digital asset management-systeem als Kadanza kunnen we alles zorgvuldig voorbereiden. Hierin zit onder meer een huisstijlhandboek, kant-en-klaar bronmateriaal en losse illustraties in de juiste formaten. Dit uiterst efficiënte digitaal platform biedt een overzichtelijke en visueel aantrekkelijke manier om materialen te delen: zo kunnen de verschillende gemeenten elk hun communicatiedrager(s) maken naar hun eigen wensen, helemaal afgestemd op de huisstijl van De Faire Ronde.
Hallo daar, Loek en Lucy!
In de illustratieve stijl speelden twee personages de hoofdrol: Loek en Lucy.
Deze karakters zijn de verpersoonlijking van duurzaamheid en zie je op elke drager doorheen de hele campagne. Zo bezoeken ze tijdens de animatie bijvoorbeeld verschillende Faire locaties: een Oxfam Wereldwinkel, een Kringwinkel, een bioboerderij en vele andere initiatieven.
Website
Wat is een campagne zonder website? Heel wat elementen uit de animatie gaven extra beleving aan de online webstek. Zo droeg het bij aan een succesvolle eerste editie van 'De Faire Ronde' die door 40 gemeenten werd ondersteund!
De Faire Ronde?
FairTradeGemeenten zet sinds 2004 eerlijke handel op de kaart in de Vlaamse gemeenten. Met hun nieuwste publiekscampagne ‘De Faire Ronde’ zet het alle lokale handelaren, verenigingen en organisaties die eerlijk en duurzaam denken en doen letterlijk op de kaart.
FairTradeGemeenten is een campagne die getrokken wordt door vier organisaties: Fairtrade Belgium, Rikolto, Oxfam België en 11.11.11, met de steun van Ontwikkelingsagentschap van de Belgische federale regering.