Google Data Studio
Al je data op één plek
Je website lijkt goed te werken, je bedrijf is actief op sociale media en je verstuurt regelmatig een nieuwsbrief. Maar hoe weet je of die inspanningen ook effectief wat opleveren? Met Google Data Studio breng je de cijfers van je website en online campagnes eenvoudig in kaart. In dit artikel lees je hoe je met Google Data Studio meer uit je website kan halen.
Meten is weten
Op welke pagina’s haken je websitebezoekers af? Hoeveel procent van je bezoekers komt op de website via Facebook? En hoe lang blijven mensen op je website vooraleer ze een formulier invullen? Het antwoord op deze vragen (en meer) vind je terug in Google Analytics. Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je het gedrag van websitebezoekers beter begrijpt.
Dankzij een klein stukje code op de website leert Google Analytics allerlei data over het surfgedrag van je bezoekers. Zo ontdek je hoeveel bezoekers je website over de vloer krijgt, hoeveel mensen er na één pagina meteen weer verdwijnen en via welke kanalen ze je website terugvinden. Maar heel wat mensen lopen verloren in het doolhof van Google Analytics. De oplossing? Google Data Studio!
Wat is Google Data Studio?
Google Data Studio is een (gratis) rapportagetool van — je raadt het al — Google. Google Data Studio visualiseert gegevens uit onder meer Google Analytics, Google Search Console en Google Ads in realtime. Dat doe je door een connectie te leggen met verschillende databronnen van Google.
Aan de slag!
Is je nieuwsgierigheid geprikkeld? Ga naar datastudio.google.com en meld je aan met je Googleprofiel. Kies voor het profiel waarmee je ook toegang hebt tot het Google Analytics-account waarvan je het rapport wil maken. Zodra je bent ingelogd, kan je op twee manieren starten in Google Data Studio:
1. Start met een template uit het overzicht
Google heeft een uitgebreide galerij met verschillende templates die je zelf naar hartenlust kan aanpassen naar je eigen noden. Je vindt online ook heel wat voorbeelden terug van rapporten die je zomaar kan dupliceren (zonder data, uiteraard).
2. Start met een lege pagina
Wanneer je start met een leeg rapport, giet je de cijfers die jij zelf interessant vindt in een visueel aantrekkelijke vorm. Het vereist wat tijd om een volledig nieuw rapport te bouwen, maar bespaart op langere termijn heel wat uren zoekwerk in Google Analytics.
Google Data Studio-stappenplan
Hieronder geven we je een korte handleiding voor Google Data Studio mee. Veel succes!
1. Verbind de gegevensbronnen met Google Data Studio
Een rapport kan uiteraard niet zonder data. Die data voeg je toe via ‘gegevens toevoegen aan het rapport’. In dit menu vind je allerlei verschillende gegevensbronnen zoals Google Analytics, Google Ads of Google Spreadsheets met de Google Connectors. Via de zogenoemde ‘partner connectors’ zoals Supermetrics kan je zelfs de resultaten van Facebook Ads of Hubspot integreren in je rapport.
2. Bouw je dashboard
In de volgende stap is het tijd om je dashboard te bouwen. Er bestaan allerlei mogelijkheden om data visueel weer te geven.
3. Filter je gegevens
Tot slot is het ook mogelijk om je gegevens te filteren. Dat doe je door te klikken op de tabel en grafiek en daarna rechts op ‘filter’. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om enkel paginabezoekers te tonen die via sociale media op je website binnenkomen, of enkel smartphonegebruikers in je data te laten zien.
- Maak een overzicht van de exit pages van je websitebezoekers. Zo weet je waar de mensen op dit moment op je website afhaken.
- Vergelijk op een goede manier verschillende tijdsperiodes met elkaar binnen een grafiek. Door de resultaten van een bepaalde maand te vergelijken met het vorige jaar, vermijd je dat er seizoensgebonden fluctuaties in je data zitten.
- Deel rapporten met je team via de ‘share’-knop.
- Giet je rapporten in de kleuren van je huisstijl. Dat doe je door in de rechterbalk te klikken op ‘extract theme from image’. Daarin importeer je een beeld in de kleuren van je huisstijl.
Of je nu start van een leeg blad, of je vertrekt van een template: een rapport bouwen in Google Data Studio vereist wel wat tijd en kennis. Zo denk je het best op voorhand even na welke data je wil visualiseren, en welke grafieken of tabellen thematisch bij elkaar horen.
Geen tijd of een te beperkte kennis om zelf een rapport te bouwen? Of heb je geen idee welke data voor jou relevant kunnen zijn? Dan bouwen wij graag een Google Data Studio-rapport voor jou, volledig op maat. Laat hieronder je gegevens na en wij helpen je snel verder.
Een Data Studio-rapport op jouw maat door volta?