Een positieve campagne voor #hivstopthier
Sensibiliseren voor Sensoa: met woord, beeld én video
Volta maakte voor Sensoa een heldere en positieve sensibiliseringscampagne rond #hivstopthier, compleet met video en assets voor socials.
Sensoa lanceerde eind 2020 de gloednieuwe informatiecampagne #hivstopthier, in de aanloop naar Wereldaidsdag. Volta bedacht het hele campagneconcept, kwam op de proppen met een positieve boodschap, tekende de uitrol van het socialmediaplan uit, schreef scenario’s en goot dit belangrijke nieuws in een menselijke sensibiliseringscampagne met woord, beeld en video.
Hoe bouw je positiviteit op rond een stigma?
Er hangt nog steeds een stigma rond hiv, terwijl het met de juiste medicatie niet meer overdraagbaar is. Op dit laatste wou Sensoa de focus leggen in een multimediacampagne. Waar de term ‘positief’ vaak een negatieve bijklank heeft bij hiv-gerelateerde onderwerpen, kozen we voor baselines die hieraan een twist geven, zoals:
- ‘Eindelijk echt positief nieuws!’
- ‘Verrassend positief’
Dit maakt de hele campagne wat menselijker en speelt in op het sociale aspect. Het is nu eenmaal aanvaardbaar om hiv-patiënt te zijn: het stigma moet weg. Net daarom zijn ook alle acteurs en/of actrices geen professionals, maar gewone mensen uit het straatbeeld die elk al met de ziekte te maken hadden.
Focus op innig contact
Bovendien was het essentieel om persoonlijk contact en aanrakingen te tonen in de video’s: niet evident als je weet dat alle opnames midden in coronalockdowns plaatsvonden. Nadat we in overleg het concept en de slogan vastlegden, schreven we de scenario’s voor de drie korte filmpjes. Hierin moesten uiteraard mensen met hiv de hoofdrol spelen, met respect voor de toen geldende contactbubbels.
Socio-culturele melting pot
Bij het schrijven van de scenario’s inspireerden Sensoa en volta elkaar om het beste resultaat te behalen. Zo ligt de focus van elk filmpje telkens op andere socioculturele identiteiten, zoals homoseksuele mannen, heterokoppels en mensen uit de Afrikaanse gemeenschap. Hierna verzorgden we de fotografie en de algemene (post-)productie van de drie video’s. De afgewerkte filmpjes werden vanaf 1 december 2020 stelselmatig gelanceerd: de eerste campagnevideo bekijk je hier. Om deze lancering in goede banen te leiden, maakten en planden we ook alle visuals voor social media en bedachten we de advertentiestrategie.
Een lijvig project
Tijdens de shoots zorgde Sensoa nog voor extra interviews en making of-materiaal. Al deze content diende om een persoonlijke touch te geven aan deze campagne en werd gebruikt voor stories op social media. Deze campagne zal nog overal te zien zijn in allerlei vormen. Het was letterlijk een lijvig project, waaronder een heel voltateam de schouders zette: van scenario over vormgeving tot copy en advertising. Voor de campagnevideo en -foto’s werkten we met onze vertrouwde partners Jaagpad en Thijs de Lange. Over een positief engagement gesproken!
Sensoa rekent al meer dan tien jaar op volta voor grafische oplossingen voor hun magazines, maar ook voor fotografie en de visuele identiteit van campagnes.
Ik weet wat ik doe
Deze ambitieuze campagne focust zich op de homogemeenschap en kaart elk jaar wisselende thema’s aan zoals mentale gezondheid, middelengebruik, relatiekeuze en de homosubcultuur. Voor deze campagne maakten we enkele campagnebeelden en ontwikkelden we een sprekend logo met een contrasterend kleurprofiel.
Zanzu
Hoe bundel je alle kennis rond seksuele gezondheid in een online platform, gericht op anderstaligen? Zanzu neemt alle taalbarrières weg, maar behoudt het respect voor culturele diversiteit. Voor deze website ontwikkelden we de visuele identiteit, iconografie en beeldtaal.
Lentekriebels
Je eigen grenzen aantonen: dat is essentieel. Maar hoe zorg je dat ook kinderen en jongeren zich hiervan bewust zijn? Via de campagne 'Lentekriebels' doorbreekt ons team een pak taboes op een fleurige en positieve manier. Met de slogan ‘Mijn wens, mijn grens’ en een sprekende reeks visuals zorgen we bovendien dat elk kind en jongere sterker in hun schoenen staat.
Sensoa
Sensoa is het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid. Al tien jaar werkt volta samen met Sensoa voor onder meer grafische oplossingen voor hun magazines, visuele identiteit, campagnes en fotografie.
Meer weten over seksuele gezondheid doe je op de website van Sensoa.