Scenografie doen baden in exclusiviteit en elegantie
Strakke grafiek voor het MAS | Museum Aan de Stroom
Voor de spraakmakende expositie ‘100x Congo’ ontwikkelde volta een grafisch concept dat paste in de sfeer van de expo. In nauw overleg met het MAS werden de zaalteksten geredigeerd en vormgegeven.
Van 18 juni tot 9 november 2020 liep de expo '100x Congo' in het MAS. Het museum wil de expo versterken met zaalteksten om zo de bezoeker op een duidelijke en aangename manier te informeren. Voor de vormgeving van de zaalteksten zocht het MAS een externe partner.
Een sterke scenografie is bepalend voor de sfeer van een expositie. Bij een spraakmakende expo zoals ‘100x Congo’ geeft de vormgeving van de zaalteksten extra kracht aan de inhoud en de boodschap.
Warmte, kracht en inhoud
Voor ‘100x Congo’ in het MAS ontwikkelde volta - in nauwe samenwerking met de scenograaf, de medewerkers van het MAS én de producent - een grafisch concept die aansloot bij de expo over Congolese kunst in Antwerpen. Binnen de krijtlijnen van de huisstijl zocht volta naar stijlelementen om het geheel visueel te versterken.
Een kleurenpalet met aardetinten en een vol lettertype zorgden voor een warm gevoel. De witte letters op een donkere achtergrond kwamen extra tot hun recht in de donkere exporuimte.
100x Congo?
Honderd jaar geleden werd de stad Antwerpen, in volle koloniale tijd, eigenaar van een Congolese collectie. '100 x Congo' zette honderd blikvangers in de kijker.
Voor deze tentoonstelling werkte het MAS samen met Belgische en Congolese kunstenaars, filmmakers en onderzoekers. Het museum ging in dialoog met Antwerpenaren van Belgische en Afrikaanse afkomst. Deze expositie werd verkozen tot ‘Internationale tentoonstelling van het jaar’ bij de Britse Museums & Heritage Awards.
Van het een komt het ander
Toen het MAS in 2011 de deuren opende, kreeg Volta de opdracht om de opening van het museum te lanceren met een campagne en de volledig grafische communicatie uit te werken. Als vaste partner voor de vormgeving van het MAS creëerden volta samen brochures, flyers, affiches en campagnebeelden voor diverse expo's. Wat begon met een openingsevent werd gevolgd door een nauwe samenwerking rond het huisstijlhandboek en resulteerde in een raamcontract voor de uitrol van externe communicatie en interne signalisatie.
MAS?
Het MAS, of Museum aan de Stroom, is gevestigd in Antwerpen. Een tien verdiepingen hoog gebouw op het Eilandje met 5700m2 tentoonstellingsoppervlakte, 650 000 jaarlijkse bezoekers en 500 000 wisselende collectiestukken. De focus van het MAS is de verbondenheid tussen Antwerpen en de wereld.