Volta-woordenschat, voor jou uitgelegd
Een verklarende woordenlijst vol communicatie- en marketingtermen
Wij spreken graag de taal van onze klant. Maar soms gebruiken wij toch een specifieke term uit de communicatiewereld. Daarom schreven wij dit niet-exhaustieve lijstje van typische woorden uit het volta-dialect.
A/B testing
Een experiment waarbij twee verschillende varianten gebruikt worden. Het resultaat kan gebruikt worden voor optimalisatie van de communicatie.
A/B-testing kan zowel visueel als inhoudelijk maar ook andere factoren zoals tijd kunnen voor de differentiatie zorgen. De test kan zowel gebeuren op de website, voor advertenties, de nieuwsbrief, …
Acquisitie
Acquisitie is de doelgroep op een actieve manier toe leiden naar je product, dienst, website, event,… Acquisitie situeert zich in de overwegingsfase van je marketingfunnel en volgt meestal op awareness, wat betekent dat je je voor acquisitie vaak richt naar een publiek die je product, of dienst al kent.
Wordt vaak in een adem genoemd met het werven van leads.
Algoritme
De ‘formule’ die zoekmachines gebruiken om te bepalen welke resultaten getoond worden na een zoekopdracht. Er zijn meer dan 500 factoren opgenomen in het algoritme, de ene al belangrijker dan de andere.
Alt-tag
De tekst die als beschrijving wordt toegevoegd aan afbeeldingen en foto’s. Niet zichtbaar voor de meeste bezoekers maar zeer relevant voor (de screenreaders van) slechtzienden én zoekmachines.
De perfecte alt-tag is een zo correct mogelijke beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is, bevat keywords en is 90 tot 100 karakters lang.
API
Application Programming Interface is een software-interface op basis waarvan een computerprogramma, app, databank of proces kan communiceren met een ander programma of onderdeel. Op deze manier kunnen diensten, processen, content of data op een veilige manier gedeeld worden met externen.
Authority Score (AS)
De score die zoekmachines aan een website geven. Het toont aan hoe waardevol en belangrijk de website wordt gezien door de zoekmachines.
Veel (unieke) content, talrijke bezoekers, een groot aantal (goede en relevante) linken, een duidelijke sitestructuur, het zijn allemaal factoren die mee de score bepalen.
Naargelang de gebruikte tool kunnen ook termen zoals Trust flow, Page authority, Domain authority of Domain rating gehanteerd worden.
Awareness
Awareness is de mate waarin een merk, product of dienst gekend is bij de consument of doelgroep. De ‘bewustmaking’ is er op gericht om bekendheid te creëren en veel mensen te bereiken.
Backend
Dit is het gedeelte ‘achter’ de website. Het deel waarmee je de website beheert. In de backend wordt alle informatie ingegeven die voor de websitebezoeker zichtbaar is in de frontend.
Backlink
Een backlink is een link op een andere website die naar jouw website verwijst. De andere website geeft hiermee aan dat jouw website interessant is. De verwijzende website wordt ook 'Referring Domain' genoemd.
Wanneer een website met een slechte reputatie (spam, fraude, duplicate,…) naar je website linkt, wordt dat ook een toxic link genoemd.
Branded
Branded content of branded story is inhoud die informatief, inspirerend of entertainend is voor de lezer/kijker maar tegelijkertijd duidelijk vanuit een merk of bedrijf is. Het wordt soms gezien als een vorm van advertentie waarbij de boodschap belangrijker is dan de commerciële intentie.
Breadcrumbs
Breadcrumbs bestaan uit links en verwijzingen van de huidige pagina en de bovenliggende categorieën tot aan de homepage. Via breadcrumbs kan een bezoeker (en een zoekmachine) vlotter door een site navigeren en heeft hij of zij meer besef van de structuur en hiërarchie binnen een site.
Broken links
Broken links zijn links op je website die niet werken. Dit kan ontstaan doordat de link foutief is ingegeven of doordat de pagina niet (meer) bestaat. Broken links hebben een negatieve invloed op de SEO.
Call to Action (CTA)
Een call to action spoort een bezoeker aan om een bepaalde actie te ondernemen. Dit kan zowel tekstueel (oproep) als visueel (knop om te klikken) of gecombineerd.
Canonical tag
Een tag die wordt toegevoegd in de code van de website. Deze tag vertelt een zoekmachine wat de primaire of originele URL van een pagina is. Zo weet een zoekmachine welke pagina geïndexeerd moet worden als er meerdere pagina’s met vergelijkbare inhoud zijn. Het zorgt er ook voor dat een zoekmachine meteen de juiste taal kan weergeven bij een meertalige website.
Cascading Style Sheets (CSS)
CSS is de opmaakcode die bepaalt hoe de website eruit ziet op vlak van lettertype, tekstgrootte, kleur, spacing,…
Door middel van CSS wordt aangegeven hoe de HTML-code waarmee de website is opgebouwd er uit zal zien.
Click Through Rate (CTR)
De doorklikratio. De verhouding tussen het aantal keer dat mensen klikken op een zoekresultaat, advertentie of link ten opzichte van het aantal keer dat een zoekresultaat, advertentie of link is weergegeven.
Content Management System (CMS)
De CMS is de tool waarmee content op een website beheerd kan worden. Met de CMS wordt inhoud (tekst, afbeeldingen, video’s audio of embedded content) toegevoegd aan de site.
Wanneer volta zelf een website ontwikkelt is er een voorkeur om te werken met Drupal of WebFlow.
Contentplanning
In een contentplanning maak je een overzicht van welke communicatie waar en wanneer gedeeld wordt. Extra informatie zoals de doelgroep, de boodschap, de inhoud, de kosten, of de verantwoordelijke kan toegevoegd worden.
Contentstrategie
Het plan waarmee je bepaalt welke informatie je waar, wanneer en hoe deelt met je doelgroep om een bepaald doel te bereiken.
Conversie
Wanneer de bezoeker een bepaalde actie doet op de site die voor de eigenaar ervan belangrijk is. Dit kan gaan van een paginabezoek, tot een aankoop, een registratie voor de nieuwsbrief of het bekijken van een video. Conversieoptimalisatie (of Conversion Rate Optimization – CRO) is een analyse en aanpassing om het aantal conversies te verhogen.
Core Web Vitals
Core Web Vitals zijn een aantal factoren die Google gebruikt om de gebruikerservaring (UX) op een website te meten.
De Core Web Vitals omvatten
- Largest Contentful Paint (CLP) = De tijd die nodig is om het grootste element op de webpagina weer te geven.
- Cumulative Layout Shift (CLS) = De stabiliteit van je pagina tijdens het laden. Elementen die verplaatsen tijdens het laden beïnvloeden de CLS.
- First Input Delay (FID) = De tijd die een bezoeker nodig heeft om interactie te hebben op je website: van initiële klik tot reactie in de browser.
Cost Per Click (CPC)
Term die samenvat hoeveel je betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt. CPC wordt ook algemeen gebruikt om betaald websiteverkeer aan te duiden (via bijvoorbeeld Google Ads of socialmedia-advertising).
Crawlen
Crawlen is het proces waarbij een zoekmachine de inhoud van je website verzamelt. De zoekmachine maakt daarvoor gebruik van robots die de website indexeren en zoveel mogelijk interpreteren. Via webpagina's zoals robots.txt en sitemap.xml begrijpt de robot gemakkelijker de websitestructuur.
Customer Journey
De klantenreis, ofwel de ‘weg’ die een klant aflegt om tot een bepaalde actie over te gaan. Dit start in principe bij ‘onwetende’ klant en stopt niet na ‘de gewenste actie’. De verschillende fases in een customer journey zijn Awareness (bewustzijn), Consideration (overweging), Action (actie, aankoop), Retention (klantenbehoud) en Advocacy/Loyalty (ambassadeur/loyaliteit).
Digital Asset Management (DAM)
Digital Asset Management is een systeem waarmee organisaties en bedrijven ‘de bouwstenen van hun communicatie’ op één centrale plek kunnen opslaan, organiseren, updaten en delen. Het is een gebruiksvriendelijke methode om medewerkers, klanten en belanghebbenden gecontroleerde toegang te geven tot de meest recente versie van de huisstijl, visuals, foto’s, video’s, audio, lettertypes, presentaties, logo’s, documenten en meer.
DNS (Domain Name System)
De DNS is ‘het telefoonboek van het internet’: het systeem of protocol dat een nummer (IP-adres) koppelt aan een naam (domeinnaam van een website). Dankzij de DNS kunnen we naar een domeinnaam surfen zoals www.volta.be in plaats van naar een nummer.
Favicon
Het favicon is de kleine afbeelding die je in het tabblad van je browser ziet naast de naam van de website.
Frontend
De frontend is de ‘voorkant’ van je website, het stuk dat bezoekers te zien krijgen. Inhoud toevoegen of aanpassen gebeurt in de backend.
FTP
File Transfer Protocol is de methode die ervoor zorgt dat bestanden van een computer naar een server verstuurd kunnen worden en omgekeerd.
Header
Header kan twee betekenissen hebben.
- Het is de vaste bovenkant van een website. (zoal onderaan de footer wordt geplaatst)
- Het is ook een HTML-codering waarmee onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende koppen en subkoppen op een webpagina. We spreken dan over H1, H2, H3, …
Heatmap
De heatmap is een visuele weergave van wat bezoekers doen op de website, wat ze bekijken, waar ze op klikken. Het toont de ‘drukke’ plaatsen van de site. Een van de meest gekende Heatmap-tools is Hotjar.
Hosting
Hosten is het beschikbaar maken van webruimte op een server. Hier kan je bestanden waaruit jouw website bestaat opslaan. De server zorgt ervoor dat jouw website altijd bereikbaar is voor bezoekers. Hosting heb je dus nodig als je een website wil.
Dankzij de hosting blijft je website actief en bezoekbaar, maar ook veilig door updates.
Hreflang
Hreflang is een stukje HTML-code die zoekmachines helpt om de verschillende taalversies te herkennen van een pagina. Op deze manier leidt Google een bezoeker meteen naar de ‘juiste’ taal.
HTML
HTML is de afkorting voor HyperText Markup Language. Het is een van de programmeertalen die gebruikt worden om een website mee te maken.
Inbound marketing
Met inbound marketing trek je klanten aan door een antwoord te bieden op hun vragen en noden. Je biedt hen de informatie of ervaring waar naar ze op zoek zijn. Het is het tegenovergestelde van outbound marketing, waarbij je je doelpubliek ‘onderbreekt’ met content waar ze niet altijd zitten op te wachten.
JavaScript
Een programmeertaal die gebruikt wordt om een webpagina interactief te maken.
Key Performance Indicator (KPI)
De belangrijkste, meetbare variabelen voor de prestaties van een actie, een doelstelling, een campagne of een bedrijf worden de KPI’s (Key Performance Indicators) genoemd. KPI's bieden doelen voor teams, maar ook mijlpalen om de vooruitgang te meten en inzichten die de organisatie helpt betere beslissingen te nemen.
Keyword
Het onderwerp, het thema of de belangrijkste term(en) van je website of webpagina. Dit zijn de woorden die gebruikers invoeren in zoekmachines.
Keyword density
De zoekwoorddichtheid is de verhouding tussen het totaal aantal woorden van een webtekst en het aantal keer dat een zoekwoord erin vermeld wordt.
Vroeger plakte men hier een richtcijfer op (waardoor teksten soms artificieel leken), tegenwoordig is het belangrijker dat het de tekst ‘natuurlijk’ blijft (natural language).
Keyword Research
Onderzoek naar de keywords waar je website op scoort.
Keyword Rich Anchor Text
Anchor text is de tekst waarachter een link zit. Vaak is dat ‘klik hier’, ‘lees meer’ of ‘meer info’. Bij Keyword Rich Anchor Tekst zit de link achter een keyword waarop je wil scoren. Dit heeft een enorme meerwaarde bij interne linken, terwijl het algoritme dit net afstraft bij externe linken (omdat er anders afspraken kunnen gemaakt worden tussen websites, om beter op keywords te scoren).
Landingspagina
Landingspagina’s zijn pagina’s op een website die er op gericht zijn om bezoekers aan te zetten tot een bepaalde actie. De pagina bevat vaak wervende teksten, specifieke informatie of gerichte CTA’s. Bezoekers komen er meestal op terecht na een specifieke zoekopdracht, door te klikken op een advertentie of via een link op sociale media.
Lead
Een lead is een bedrijf of een persoon die interesse heeft in de aankoop van een product of een dienst. Er is al een eerste contactpunt geweest maar het bedrijf of de persoon is nog niet tot aankoop overgegaan.
Lead generation
Lead generation is interesse wekken bij potentiële klanten. In vele gevallen worden hierbij gegevens verzameld zodat de potentiële klant verder kan benaderd worden.
Linkbuilding
Het actief vergaren van relevante links van andere websites naar jouw website. Linkbuilding is een methode om beter te scoren op belangrijke zoekwoorden in zoekmachines, zolang het hier niet gaat om links met Keyword Rich Anchor Text, of toxic links.
Long Tail Keyword
Langere en specifiekere zoekopdrachten met meerdere bepalende termen in zoals ‘creatief communicatiebureau in Antwerpen’. Dit soort zoekopdrachten hebben een lager zoekvolume maar een hogere conversie.
Low Content Pages
Ook wel Thin Content (Pages) genoemd. Dit zijn pagina’s met weinig inhoudelijke diepgang en bijgevolg ook weinig inhoudelijke waarde voor de gebruiker (en voor zoekmachines). Voorbeelden van Low Content Pages zijn overzichtspagina’s, duplicaten, gekopieerde inhoud van andere sites, doorverwijspagina’s,…
Latent Semantic Indexing (LSI)
Het is belangrijk dat de inhoud van je website (tekst, afbeeldingen, video’s, linken,…) duidelijk gelinkt is aan het thema van je website en dus voor de juiste connotatie zorgt.
Merkarchitectuur
De merkarchitectuur beschrijft hoe verschillende (sub)merken, producten, entiteiten, labels of diensten binnen een bedrijf zich tot elkaar verhouden. De merkarchitectuur geeft een overzicht van de structuur van de producten en diensten, zowel voor interne als externe gebruikers.
Over het algemeen worden binnen de merkarchitectuur vijf verschillende hiërarchietypes erkend: branded house, sub-brands, endorsed brands, house of brands en hybride brands.
Meta description
Ook wel description tag genoemd. Dit is de korte beschrijving van wat er op een webpagina staat. Deze tekstjes zijn te zien onder de titel op de pagina met zoekresultaten in de zoekmachine. De metadescriptie heeft geen invloed op de SEO-score, maar des te meer op de Click Through Rate (CTR). Google toont de eerste 150 karakters van de metadescriptie in de zoekresultaten.
Mobile friendly/Mobile first
Steeds meer mensen bezoeken een website via hun smartphone.
Een website is mobile friendly wanneer die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten door middel van een snelle laadtijd, afbeeldingen in beperkt formaat en vlot werkende functionaliteiten.
Wanneer bij het webdesign de website ontwikkeld wordt voor mobiele toestellen en daarna voor laptop of desktop, dan spreken we over mobile first.
Een website die enkel voor mobiele toestellen gemaakt wordt, is mobile only.
Opt-in / Opt-out
Bij opt-in kiest een gebruiker er expliciet voor om informatie te ontvangen van een organisatie of bedrijf. De gebruiker moet hiervoor een effectieve handeling uitvoeren zoals het aanvinken van een optie. Een verified opt-in is wanneer de opt-in wordt geverifieerd via een e-mail.
Bij opt-out moet de gebruiker expliciet bevestigen dat hij of zij geen informatie wenst te ontvangen. De huidige GDPR-regels laten opt-out niet langer toe.
Organisch
Zo noemen we onbetaalde zoekresultaten, bezoekers of conversies die er komen omdat de inhoud als relevant of interessant gezien wordt. Organische zoekresultaten en websiteverkeer is het doel van SEO en vormt daarmee de tegenhanger van paid, paid search of cpc (cost per click).
Page experience
De technische aspecten die de gebruikerservaring (UX) beïnvloeden. Laadtijd, interactiviteit en stabiliteit (core web vitals) zijn essentiële elementen voor de gebruiksvriendelijkheid.
Persona
Hieronder verstaan we de fictieve omschrijving van een type klant. Bij het bepalen van doelgroep worden deze types klanten vaak in persona’s samengebracht.
Daarbij worden demografische en sociale kenmerken, persoonlijke kenmerken en doelen, uitdagingen en frustraties van een klant gecombineerd. Zo kan je verschillende soorten doelgroepen op een gepaste manier benaderen.
Responsive (Design)
Een website is responsive wanneer deze zichzelf aanpast naargelang het toestel (en dus de grootte van het scherm) dat de bezoeker gebruikt. Zo ziet de website er anders uit op een smartphone dan op een laptop.
Redirect
Een redirect is een doorverwijzing van een URL naar een andere URL. Bezoekers worden hiermee automatisch naar een andere pagina geleid. Zo vermijd je dat bezoekers op een verouderde, lege of verwijderde pagina terecht komen. Een 301 redirect is een permanente doorverwijzing van een (oude) URL en vormt een belangrijk SEO-aspect.
Robots.txt
Robots.txt is een websitepagina waarin je instructies geeft aan zoekmachines welke pagina’s ze al dan niet mogen indexeren.
SEA
Search Engine Advertising: de betalende advertenties die in een zoekmachine boven de organische zoekresultaten verschijnen.
SEM
Search Engine Marketing: de verzamelnaam voor SEO en SEA.
SEO
Search Engine Optimisation, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Dit zijn alle acties die je website beter doen scoren in de resultaten van een zoekmachine.
Sitemap.xml
Deze webpagina geeft aan zoekmachines een overzicht van de structuur van de website en lijst alle pagina’s ervan op.
Snippet
Een korte omschrijving van een website of artikel in de zoekresultaten. Deze bestaan meestal uit een titel (60-65 karakters) en een metadescriptie.
Storytelling
Via storytelling creëer je extra betrokkenheid voor je merk of product. Je brengt je boodschap als een geloofwaardig verhaal dat relevant is voor je doelgroep. Hiermee schep je verbinding, want je doelgroep begrijpt en onthoudt je informatie beter waardoor er een emotionele band ontstaat.
Value Proposition
De value proposition (waardevoorstel) is de belofte die een bedrijf of product naar zijn klanten toe maakt over het voordeel, het nut, de werking of het belang van het product of de dienst. Het specifieert wat het product of de dienst aantrekkelijk maakt, waarom de klant het moet kopen en hoe het product zich onderscheidt van gelijkaardige producten of diensten.
Vb. een matrassenwinkel verkoopt geen matrassen, maar een goede nachtrust en een makelaar verkoopt geen huis, maar een toekomst of een thuis.