Wat gebeurt er als je klanten je bedrijf zoeken via Google? Krijgen ze het correcte adres en de juiste informatie via Google Maps? Kloppen de openingsuren nog en wat met dat verouderde telefoonnummer? Je kan er niet meer omheen: een gedetailleerd en correct Google Business-profiel voor je onderneming is essentieel.
Haal meer uit je bedrijf met deze diepgaande volta-handleiding en maak een volwaardig Google Business-profiel aan dat je klanten in een oogopslag alle gegevens biedt.
Stap 1: zoek je eigen bedrijf op
Google even je bedrijfsnaam. Zo zie je meteen of je contactgegevens wel kloppen en of je lovende recensies hebt. Weet je niet goed wie dit profiel heeft ingevuld of waarom de gegevens fout zijn? Controleer dan eerst of er wel een officieel bedrijfsprofiel is.
Via deze link ga je na of je bedrijf al beheerd wordt vanuit een Business-profiel. Duikt er een bestaand en beheerd profiel op? Dan moet je eerst op Google inloggen met het gekoppelde account vanuit je bedrijf.
Bestaat je Business-profiel nog niet? Dan heb je er alle baat bij om dit aan te maken en te vervolledigen. Lees daarvoor de stappen hieronder.
Stap 2: maak je Google Business-profiel aan
Via deze link maak je een Google Business-profiel aan. Vul je bedrijfsnaam correct in en volg daarna enkele korte stappen. Veel van de informatie kan je later nog aanvullen: zo vervolledig je de extra vakgebieden en contactgegevens.
Een verificatie aan het einde van dit proces controleert dat wie dit profiel aanmaakt ook de rechtmatige beheerder is van het Business-profiel. Google beslist zelf of dit proces via een briefwisseling of een tweestapsverificatie verloopt.
Spoor je trouwe klanten aan om een Google-review te posten. Een paar eerlijke en goede reviews trekken vast en zeker nieuwe klanten aan!
Stap 3: vervolledig je info
Proficiat, je hebt een officieel bedrijfsprofiel. Vul het nu aan met relevante informatie. Meld je aan op business.google.com met je Google Business-profiel en ga naar het tabblad ‘Informatie’. Bij de bedrijfscategorieën voeg je extra vakgebieden toe. Vul dit zo compleet mogelijk aan: het helpt om beter gevonden te worden en geeft beter weer wat je bedrijf precies doet. Pas ook je openingstijden aan op afwijkende dagen. zo weten je klanten dat je bijvoorbeeld gesloten bent tijdens je vakantieperiode.
Via je bedrijfsprofiel kan je alles op punt stellen:
- Voeg de adressen van alle filialen toe: mogelijke klanten zoeken vaak op locatie en zo komt je zaak steeds bovenaan de zoekresultaten.
- Vul je fiche verder aan met relevante foto’s.
- Lees de reviews en beantwoord vragen van gebruikers.
- Hou je klanten op de hoogte van de prijzen. Via ‘Services’ vul je de prijzen aan van menu’s en andere diensten.
De taal van je Chrome-browser of je Google-profiel bepaalt de taal van de instellingen en dus ook de bedrijfscategorieën. Google vertaalt je ingevulde informatie automatisch naar de taal van de gebruikers die je bedrijf opzoeken.
Stap 4: volg de inzichten op
‘Insights’ of ‘Inzichten’ is een krachtige tool om in een oogwenk te zien hoe je klanten terechtkomen op je pagina.
Hier krijg je te zien:
- welke zoektermen worden gebruikt om je bedrijf terug te vinden;
- of dit via de gewone zoekmachine of Google Maps gebeurt;
- vanuit welke locatie je bezoekers navigeren naar je bedrijf;
- of ze na een zoekresultaat naar je website surfen;
- en of ze via een omweg of rechtstreeks op je bedrijfspagina terechtkomen.
Enorm bruikbaar om je bedrijf sterker in de onlinemarkt te zetten!
Extra tips voor verhoogde zichtbaarheid online
Maak aparte posts aan bij evenementen of speciale acties. Een post blijft zeven dagen zichtbaar voor de gebruikers, maar een evenement blijft staan tot het is afgelopen. Bezoek hiervoor het tabblad ‘Posts’ onder je Business-profiel.
Wil je weten wat gebruikers doen wanneer ze vanuit je Business-profiel je website bezoeken? Voeg utm-tags toe aan je website. Via deze unieke url krijg je in Google Analystics onder ‘Acquisitie’ meer gerichte info.
Wil je dat je Google-advertenties ook je locatie tonen? Koppel dan zeker je Google Ads-account met je Google Business-profiel. volta helpt je hier graag mee verder.
Via de gespecialiseerde Google Business-app blijf je op de hoogte van alle klantenervaringen en kan je snelle aanpassingen doorvoeren.
Meer kennis
Volta-woordenschat, voor jou uitgelegd
Lancering en ondersteuning
GA4, het 'event-driven'-datamodel
Het meest gebruikte programma voor analyse van je website heeft een grote update gekregen: Google Analytics 4 (GA4).