Bruggen bouwen tussen mens en machine
volta brengt leven in de Vlaamse AI Academy
De Vlaamse AI Academie of VAIA wil professionals en onderzoekers in Vlaanderen bijscholen rond artificiële intelligentie (AI). Hiervoor was een complete merkbepaling en daarop aansluitende huisstijl nodig. Volta dook met de snelheid van het licht in de vele bits en bytes. Zo kwamen we op de proppen met een helder merkverhaal en de visuele invulling ervan, inclusief animatievideo, aight!
Flowing and connecting, like an unbreakable link between man and machine: that's how VAIA presents itself. So on that note, we also made the logo and visual style blend seamlessly!
Workshop merkidentiteit
We begonnen vanop een leeg blad en nodigden eerst het hele VAIA-team uit voor een workshop rond merkidentiteit. Hierin bepaalden we met enkele betrouwbare technieken wat de visie en missie van het merk was, wat op zich dan weer de basis vormde voor de levendige huisstijl die we moesten ontwerpen. Die huisstijl is volledig doorgetrokken in het logo waarbij het menselijke, verbindende en technologische karakter van de organisatie centraal staat.
Frisse, levendige huisstijl
Na overleg met de klant kwamen we tot een vloeiende en naadloze huisstijl die als esthetisch bindmiddel de link legt tussen mens en machine. De frisse en levendige huisstijl valt meteen op door het gebogen logo: een continu flow die de grens zoekt tussen logo en woordbeeld. De soepele en intuïtieve interactie die ontstaat tussen mens en machine versterken we ook visueel, door het gebruik van de opvallende primaire kleuren rood en oranje die in elkaar overvloeien via een gradient. We kozen niet zomaar voor passionele kleuren als rood en oranje: we wilden per se een tegengewicht bieden aan het typische groen-blauwe kleurenschema dat vaak aan technologiebedrijven vastplakt.
Onze filosofie van deze huisstijl? Het logo slaat een brug tussen de abstracte wereld van machines en de menselijke esthetiek. Het versterkt daardoor ook het begrip, de acceptatie en het gebruik van AI. Technologie en mens vloeien dus harmonieus samen tot een geheel: een gemeenschappelijke taal die door beide kan worden begrepen!
Website
Als fullservice communicatiebureau namen we ook de website van VAIA onder handen. Het werd een heldere website met meer corporate accenten, waarbij we het vloeiende element uit het logo doortrokken in de vormgeving. Dit element vormt ook hier een esthetische representatie van de link tussen mens en machine. De strakke iconografie en het primaire kleurenpallet met rood en oranje geven een vurige toets aan de beleving en doen de website zeer dynamisch aanvoelen.
Animatievideo met AI-elementen
VAIA benaderde ons ook om een animatievideo te creëren om hun AI-opleidingen te promoten. In lijn met de aard van de opleidingen, besloten we om AI ook als tool in te zetten voor de vormgeving. Door te experimenteren met diverse stijlen en prompts in Midjourney, vonden we de perfecte look die naadloos aansluit bij de huisstijl van VAIA. Hiermee gaven we vorm aan de visuele stijl en brachten we de zorgvuldig vormgegeven elementen samen tot een gebalanceerde animatievideo.
VAIA?
De Vlaamse AI Academie of VAIA is een samenwerking van alle Vlaamse universiteiten en hogescholen en wil professionals en onderzoekers in Vlaanderen bijscholen rond artificiële intelligentie (AI).